Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Όταν ο Παπουτσής εκλιπαρούσε τον Παπανδρέου



Στη μνήμη των δυο νέων αστυνομικών που σκοτώθηκαν χθες σε δυο από τα πολλά παράλογα τροχαία δυστυχήματα, που συμβαίνουν στη χώρα μας, είναι αφιερωμένη αυτή η ανάρτηση.
Αντλεί στοιχεία από ένα απόρρητο, αποκαλυπτικό έγγραφο του 2011 με την υπογραφή του πρώην υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή προς τον τότε πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου.
Ο Υπουργός εκλιπαρεί τον Παπανδρέου να εξαιρέσει τα τρία Σώματα Ασφαλείας από τις περικοπές δαπανών ενόψει της κατάρτισης του Προϋπολογισμού του 2012, σημειώνοντας ότι περαιτέρω μείωση των αποδοχών του προσωπικού στερείται οποιασδήποτε λογικής, αφού οι αμοιβές του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας έχουν ήδη υποστεί δραστική μείωση από το Μάιο του 2010 και κινούνται στο χαμηλότερο δυνατό σημείο, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων, των συνθηκών και της επικινδυνότητας της αποστολής τους.
Περιγράφει επίσης με μελανά χρώματα τα προβλήματα των υπηρεσιών και προειδοποιεί ότι αν δεχτούμε τις περικοπές αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ΕΛ.ΑΣ., το Λ.Σ. και το Π.Σ.- ίσως και ...οι εγκληματίες, η ακτοπλοΐα και ...οι φωτιές- θα λειτουργούν Δευτέρα έως Παρασκευή και θα αργούν τα Σαββατοκύριακα...
«Προτείνω σε καμία περίπτωση να μη δουν το φως της δημοσιότητας αυτές οι σκέψεις. Θα δημιουργήσουν ανεξέλεγκτες αντιδράσεις...», γράφει σ ‘ ένα σημείο ο υπουργός.
Οι περικοπές όμως έγιναν, οι ένστολοι προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας  στη συνέχεια, το οποίο τους δικαίωσε και αυτές τις μέρες αναμένουν να τους ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση Σαμαρά πώς ακριβώς θα γίνει η λεγόμενη αποκατάσταση.
Ο Χρ. Παπουτσής στο έγγραφό του αναφέρει ότι στο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής προβλεπόταν μείωση του προϋπολογισμού συνολικά κατά 342,86 εκατ. ευρώ το 2015 σε σύγκριση με το 2011.
Οι συνδικαλιστές επιμένουν ότι οι συνολικές περικοπές ήταν ακόμα μεγαλύτερες, αλλά η μυστικότητα που διέπει τα επιτελεία των Σωμάτων Ασφαλείας, καθιστά απαγορευτικό ακόμα και σ’ αυτούς να πληροφορηθούν τι ακριβώς συμβαίνει. Δεν είναι τυχαίο ότι δυο Ομοσπονδίες, η  ΠΟΑΣΥ και η ΠΟΑΞΙΑ ζήτησαν επ’ αυτών ενημέρωση από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. με το επιχείρημα ότι δεν γνωρίζουν το ακριβές ύψος των περικοπών.
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή Παπουτσή από την οποία προκύπτει αβίαστα ένα συμπέρασμα. Ακόμα και η προσωπική ασφάλεια των ίδιων των ενστόλων, είχε τεθεί υπό τις οδηγίες της τρόικας, αδιάφορο αν αυξανόταν κατακόρυφα ο βαθμός επικινδυνότητας των υπηρεσιών που αναλάμβαναν να κάνουν. Το επιβεβαιώνουν άλλωστε έκτοτε και τα πολλά θανατηφόρα συμβάντα κυρίως με θύματα αστυνομικούς και πυροσβέστες:
 

Αγαπητέ Πρόεδρε,

Κρίνω επιβεβλημένο να αναφερθώ, με αίσθημα ευθύνης, στο κρίσιμο και ιδιαίτερα ευαίσθητο  θέμα της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.
Τόσο η Ελληνική Αστυνομία, όσο και το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, αλλά και το Πυροσβεστικό Σώμα λειτουργούν ήδη σε οριακές συνθήκες και δεν επιτρέπεται να δημιουργούνται προϋποθέσεις διαρκούς μείωσης της επιχειρησιακής τους δυνατότητας, την ώρα που:

  • Υπάρχουν εξαιρετικά αυξημένες απαιτήσεις λόγω της κρίσης του Schengen σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και επίκεινται σχετικές αυστηρές αξιολογήσεις για τη χώρα μας.

  •    Η ενίσχυση της φύλαξης των συνόρων με σημαντική αύξηση της σημερινής δύναμης της Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος καθώς και των ηλεκτρονικών μέσων και των οπλικών συστημάτων είναι αδήριτη ανάγκη.
Ταυτόχρονα, αποτελεί δέσμευση της χώρας μας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω της παρουσίας του FRONTEX στα χερσαία και στα θαλάσσια σύνορα.

  • Η διαχείριση του προβλήματος των παρανόμων μεταναστών επιβάλλει μια ολοκληρωμένη πολιτική σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον οργανισμό FRONTEX και το Ευρωπαϊκό Γραφείο Υποστήριξης Ασύλου (EASO). Στο πλαίσιο αυτό πρέπει άμεσα να λειτουργήσουν  οι νέες αναγκαίες δομές και υπηρεσίες, που πρόσφατα νομοθετήσαμε, όπως η νέα Υπηρεσία Ασύλου, η νέα Υπηρεσία Προσφυγών, η νέα Υπηρεσία Κέντρων Πρώτης Υποδοχής, και Κράτησης Μεταναστών.  Μέχρι στιγμής ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει καμία έγκριση για την πρόσληψη του προσωπικού που απαιτείται.

  • Ζητείται η αποφασιστική συμβολή των Σωμάτων Ασφαλείας στη δίωξη του οικονομικού εγκλήματος και την πάταξη της φοροδιαφυγής με τη συγκρότηση της νέας Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ενώ η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων διευρύνει το πεδίο άσκησης του ρόλου της για την καταπολέμηση της διαφθοράς σε όλο το Δημόσιο Τομέα.

  • Επιπλέον η άρση του cabotage και η προσέλκυση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα έφερε την ταυτόχρονη απαίτηση για αυξημένα μέτρα φύλαξης από το Λιμενικό  Σώμα στα λιμάνια και τα κρουαζιερόπλοια.

  • Το πάσης φύσεως και μορφής οργανωμένο έγκλημα διαρκώς εξελίσσεται, η μικροεγκληματικότητα σε όλη τη χώρα εξαπλώνεται, η γενική κοινωνική και πολιτική ένταση της περιόδου οξύνεται. Γεγονός, που απαιτεί μεγάλο αριθμό αστυνομικών δυνάμεων σε διαρκή ετοιμότητα εκτός των συνήθων υποχρεώσεων.

Υπό αυτές τις συνθήκες είναι φανερό, ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για καμία περαιτέρω συρρίκνωση της δύναμης, της επιχειρησιακής δυνατότητας και ετοιμότητας των τριών Σωμάτων Ασφαλείας, αφού σε αντίθετη περίπτωση οδηγούμαστε, και μάλιστα σύντομα, σε κενό ασφαλείας, η διαχείριση του οποίου θα είναι αδύνατη.

Οι εκπρόσωποι της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής  και του ΔΝΤ με βάση τις εμπειρίες που έχουν από άλλες χώρες εφαρμογής σκληρών δημοσιονομικών προγραμμάτων, γνωρίζουν ότι έχουν ως αποτέλεσμα έντονες κοινωνικές συγκρούσεις, αύξηση της εγκληματικότητας και γενικευμένη αναταραχή.  Ως εκ τούτου αντιλαμβάνονται πλήρως ότι η επιτυχία του προγράμματος δημοσιονομικής πειθαρχίας και  διαρθρωτικών αλλαγών σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης έχει ως προϋπόθεση την  διαρκή καλλιέργεια του κλίματος ασφάλειας  και ευνομίας.
Για τους λόγους αυτούς η εφαρμογή της ρύθμισης για μια πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις ή το χειρότερο  1 προς 10, ακόμη κι αν υπολογιστούν στο σύνολο του Δημόσιου Τομέα  οδηγούν σε ανυπέρβλητα εμπόδια και μη διαχειρίσιμη κατάσταση.
Γεγονός, που οδηγεί στην απολύτως αναγκαία εξαίρεση των Σωμάτων Ασφαλείας από αυτόν τον κανόνα αφού όλοι μας έχουμε, ελπίζω, αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης και έχουμε θέσει ως βασικό παρανομαστή των κοινών μας προσπαθειών την αποτελεσματική εφαρμογή του Κράτους Δικαίου, την Κοινωνική Ειρήνη και την Ασφάλεια των Ελλήνων Πολιτών.
Α. ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση, αλλά και την ποιοτική αναβάθμιση του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας, δεν υπάρχει κανένα απολύτως περιθώριο εφαρμογής της προτεινόμενης αναλογίας 1:10 για το 2011 και 1:5 για τα έτη 2012-2015, όπως αναντίρρητα προκύπτει και από τα παρακάτω:
Α1. ΕΛ.ΑΣ.: Σημερινά κενά οργανικών θέσεων 6.817 ενώ το 2010 συνταξιοδοτήθηκαν 3.800 ακόμα και προσελήφθησαν 1.500.
Με την αναλογία 1:10 θα πρέπει φέτος να προσληφθούν 380 άτομα και με την παραδοχή 2.000 περίπου αποχωρήσεων ανά έτος και την με αναλογία 1:5 πρόσληψη 400 ατόμων κατ’έτος για την περίοδο 2012-2015 αντίστοιχα προκύπτει:
(3.800- 380)+ 4x(2.000 - 400)= 9.820.
Προκύπτει δηλαδή, ότι η στελέχωση της ΕΛ.ΑΣ. το 2015 θα έχει μειωθεί κατά 9.820 ΜΑΧΙΜΑ ΣΤΕΛΕΧΗ και οι κενές οργανικές θέσεις θα ανέρχονται σε 16.637! Το επιχείρημα δε, ότι η ΕΛ.ΑΣ. έχει πολύ μεγάλο αριθμό αστυνομικών σε σχέση με τον πληθυσμό της χώρας είναι έωλο και παραπλανητικό. Είναι μεγάλες και καταλυτικές οι διαφορές σε αρμοδιότητες και πεδία ευθύνης με τις άλλες αστυνομικές αρχές των Κρατών της Ευρώπης.
Να σημειωθεί ότι εκκρεμεί αδικαιολόγητα ακόμα και σήμερα η έγκριση των φετινών θέσεων για τις Ακαδημίες της ΕΛ.ΑΣ. μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων, γεγονός που είναι πια βέβαιο ότι θα καθυστερήσει, για πρώτη φορά φέτος, την έκδοση των αποτελεσμάτων εισαγωγής  ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ των  ΑΕΙ και ΤΕΙ  για άγνωστο διάστημα.
Α2. Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή: Συνολική προβλεπόμενη οργανική δύναμη 10. 242 άτομα. Υπηρετούν 7.362 εκ των οποίων 500 αξιωματικοί υποστηρίζουν το νέο Υπουργείο  ΥΘΥΝΑΛ.
Με δεδομένο ότι  το 2010 ΔΕΝ έγινε ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΗ και με την  παραδοχή των 250 αποστρατεύσεων κατ’ έτος, το 2011 θα προσληφθούν 40 άτομα και τα έτη 2012-2015 περίπου 50 άτομα κατ’ έτος, δηλαδή το 2015 θα υπηρετούν όχι μόνο 1.000 άτομα λιγότερα απ’ ό,τι σήμερα, αλλά και λόγω του ότι οι ελλείψεις είναι δυσανάλογα μεγαλύτερες σε θέσεις Αξιωματικών- Υπαξιωματικών (περίπου -40 %), θα υπάρξουν για πρώτη φορά στην ιστορία του Σώματος κενά στην επετηρίδα, αφού θα υπάρχουν βαθμοί που δεν θα υπηρετεί κανένας, όπως π.χ. από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα συμβεί για το βαθμό του Σημαιοφόρου από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.
Α3. Πυροσβεστικό Σώμα: Στο Π.Σ. υπηρετούν 9.112 έναντι 12.942 προβλεπόμενων οργανικών θέσεων, ενώ το 2010 δεν έγινε ΚΑΜΙΑ πρόσληψη, αν και υπήρχαν 282 αποχωρήσεις. Μ’ αυτό το δεδομένο, την περίοδο 2011-2015 θα υπάρξει μείωση προσωπικού κατά (282-30)+ 4x(300-60)= 1.212 άτομα, τη στιγμή που μόνο για τη στελέχωση των Πυροσβεστικών Σταθμών των Εθνικών Οδών με βάση τη ρητή προβλεπόμενη υποχρέωσή μας από τις συμβάσεις παραχώρησης απαιτούνται εντός του τρέχοντος έτους, 630 Πυροσβέστες.
Επιπλέον εκκρεμούν οι εγκρίσεις από τα Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών τόσο για τους 5.400 εποχικούς πυροσβέστες, ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΥΣ για τη φετινή αντιπυρική περίοδο η οποία έχει ήδη αρχίσει όσο και η προκήρυξη των 4.000 πυροσβεστών 5ετούς υποχρέωσης οι οποίοι από το  2012 θα αντικαταστήσουν σταδιακά το κατ’ έτος προσλαμβανόμενο εποχικό προσωπικό. Γεγονός που έχει δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις στους Βουλευτές και τις Τοπικές και Περιφερειακές Αρχές.  Πολύ περισσότερο μάλιστα που φέτος προβλέπονται πολλές φωτιές λόγω των κλιματολογικών συνθηκών.
Υπενθυμίζω,  ότι ειδικά για αυτές τις εγκρίσεις η δέσμευση του Υπουργικού Συμβουλίου με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Οικονομικών ήταν ότι δεν θα περιληφθούν σε καμία περίπτωση στις αναλογίες 1 προς 5 ή 1 προς 10.
Β. ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΔΑΠΑΝΩΝ
Στις πιστώσεις του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη προτείνεται, μονομερώς, αυθαιρέτως και καθ’ υπερβολήν, στο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής μείωση του προϋπολογισμού συνολικά κατά 342,86 εκατ. ευρώ το 2015 σε σύγκριση με το 2011.
Β1. Σε ό,τι αφορά τη μείωση των δαπανών για καταβολή μισθοδοσίας κατά 189,39 εκατ. ευρώ αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε με τη δραστική μείωση του προσωπικού, πράγμα ΑΔΥΝΑΤΟΝ, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, είτε με την περαιτέρω μείωση των αποδοχών του προσωπικού, επιλογή όμως που στερείται οποιασδήποτε λογικής, αφού οι αμοιβές του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας έχουν ήδη υποστεί δραστική μείωση από το Μάιο του 2010 και κινούνται στο χαμηλότερο δυνατό σημείο, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων, των συνθηκών και της επικινδυνότητας της αποστολής τους.

Β2. Εξαιρετικά χαρακτηριστικό είναι ότι πέραν αυτών υπολογίζεται περικοπή κατά 68,04% (!) των δαπανών για πρόσθετες μισθολογικού χαρακτήρα παροχές (αμοιβή για την πέραν του πενθημέρου εργασία) και 23,3% μείωση των πιστώσεων για μετακινήσεις ένστολου προσωπικού για εκτέλεση υπηρεσίας (οδοιπορικά). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ΕΛ.ΑΣ., το Λ.Σ. και το Π.Σ.- ίσως και ...οι εγκληματίες, η ακτοπλοΐα και ...οι φωτιές- θα λειτουργούν Δευτέρα έως Παρασκευή και θα αργούν τα Σαββατοκύριακα.
Προτείνω σε καμία περίπτωση να μη δουν το φως της δημοσιότητας αυτές οι σκέψεις. Θα δημιουργήσουν ανεξέλεγκτες αντιδράσεις...
Β3. Με τα ήδη γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με ιδιαίτερη καθημερινή δυσκολία σε θέματα άμεσων λειτουργικών δαπανών (καύσιμα, συντηρήσεις χερσαίων και εναερίων μέσων κλπ), ακόμα και οι πράγματι λογικότερες περικοπές των σχετικών πιστώσεων είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Άλλωστε, και μόνο το γεγονός ότι αναζητείται εξοικονόμηση 340 εκατ. ευρώ από ένα συνολικό προϋπολογισμό 1,9 δις ευρώ, του οποίου το 87% είναι ανελαστικές δαπάνες μισθοδοσίας και μόνο το 13%, δηλαδή 250 εκατ. ευρώ το σύνολο των λοιπών δαπανών, αναδεικνύει το ανέφικτο του εγχειρήματος.

Αγαπητέ Πρόεδρε,

Οι παραπάνω, λογικές πιστεύω, επισημάνσεις και διαπιστώσεις δε σημαίνουν σε καμία περίπτωση ότι δεν υπάρχει από πλευράς του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη πλήρης συναίσθηση των δημοσιονομικών δυσκολιών της συγκυρίας και διάθεση συμμετοχής και συμβολής στη δύσκολη, προσπάθεια σωτηρίας  και αλλαγής της χώρας.
Για το σκοπό αυτό, ολοκληρώθηκε η αναστολή λειτουργίας 540 περίπου Αστυνομικών Σταθμών σε όλη τη χώρα, η μεταφορά και συστέγαση Πυροσβεστικών Υπηρεσιών, υλοποιείται ένα φιλόδοξο πρόγραμμα στέγασης υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. και του Π.Σ. μέσω ΣΔΙΤ, παρακολουθούμε σε μηνιαία βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού ανά κωδικό σε συνθήκες αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Πέραν αυτών, σχεδιάζεται η συνολική μεταρρύθμιση και ο εκσυγχρονισμός των Σωμάτων Ασφαλείας ως αποτέλεσμα σοβαρών επιστημονικών προσεγγίσεων με την ανάλυση και μελέτη, όχι μόνο των σύγχρονων αναγκών, αλλά και διεθνών θετικών προτύπων άλλων χωρών.
Παράλληλα, εξετάζονται σειρά καινοτόμων μεθόδων διαχείρισης κρίσιμων λειτουργικών αναγκών των Σωμάτων Ασφαλείας, όπως διαχείριση και συντήρηση χερσαίων και εναέριων μέσων, των καυσίμων, της προμήθειας εξοπλισμού και οχημάτων, τα μισθώματα κτιρίων κλπ.
Η συνολική αυτή προσπάθειά για  την ποιοτική επιχειρησιακή αναβάθμιση των Σωμάτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, είναι βέβαιο, ότι μεσοπρόθεσμα, θα έχει ως αποτέλεσμα,  σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Τονίζω, ωστόσο, ότι η ιδιαιτερότητα  της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας μας δεν επιτρέπει σε καμία περίπτωση ο στόχος αυτός να καταστεί αυτοσκοπός και μάλιστα εκπληρούμενος με τρόπο αποσπασματικό, πρόχειρο,  εν τέλει αυθαίρετο και γι’ αυτό αναποτελεσματικό. Θα ήταν ένα εγκληματικό λάθος προβλέψιμο με μαθηματική ακρίβεια.

Αγαπητέ Πρόεδρε,
Είμαι βέβαιος, ότι η λογική και η δύναμη των επιχειρημάτων αυτών είναι απολύτως συμβατή με την προσωπική σας ευαισθησία και δέσμευση για την αποτελεσματική υποστήριξη των αρχών και αξιών για Κράτος Δικαίου, Κοινωνική Ειρήνη και Ασφάλεια.  Άλλωστε, αυτές οι αρχές και αξίες συνιστούν αναγκαία προϋπόθεση για την σταθερότητα, ανάπτυξη και ευημερία της πατρίδας μας αυτή τη δύσκολη περίοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.