Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014

Ποιοι καλύπτουν την υποκουλτούρα της αστυνομίας;

Μια πυορροούσα πληγή που χρήζει άμεσης εγχειρήσεως θυμίζει η αστυνομική εκπαίδευση. Το γνωρίζουν οι πάντες εντός κι εκτός αστυνομίας, διαπιστώθηκε για άλλη μια φορά και στο πρόσφατο συνέδριο της ΠΟΑΣΥ, όπου ο ακαδημιάρχης Κοντογιάννης τα είπε έξω από τα δόντια. Κύριοι αν δεν σοβαρευτούμε δεν θα έχουμε θέση ως αστυνομικοί στο ευρωπαϊκό στερέωμα! Τόσο απλά! Οι σχολές των αστυνομικών δεν έχουν ευρωπαϊκή πιστοποίηση! Όλα τα άλλα είναι για εσωτερική κατανάλωση. Και ποιος ευθύνεται; Μα φυσικά όλοι εκείνοι που κουκούλωναν και συνεχίζουν να κουκουλώνουν το πρόβλημα, ποντάροντας στην ανευθυνότητα ενός συστήματος διαπλεκόμενων συμφερόντων που νομίζουν ότι τους καλύπτει.
Το συντηρούν κάποιοι υπουργοί, γραμματείς και φαρισαίοι, ανώτατοι αξιωματικοί, καθηγητές, δημοσιογράφοι και συνδικαλιστές και φυσικά οι δόκιμοι που κάνουν την πάπια. Βεβαίως δεν μπαίνουν όλοι στο τσουβάλι, αν και τσουβαλιάζονται και συκοφαντούνται το ίδιο όλοι τους, όσο δεν διαχωρίζουν τη θέση τους.

Και τα κακώς κείμενα είναι πολλά, αλλά δεν βλέπουν σχεδόν ποτέ το φως της δημοσιότητας. Οι τραγικές αστοχίες εν ώρα υπηρεσίας που κοστίζουν ζωές αστυνομικών και πολιτών, κουκουλώνονται. Ποτέ δεν έχει τεθεί θέμα ανεπαρκούς εκπαίδευσης όχι για να κατηγορήσουμε το νεκρό, αλλά για να διορθωθούν τα λάθη και να γλιτώσει ο επόμενος. Ποτέ δεν έχει συσχετιστεί η διαφθορά με την εκπαίδευση, ποτέ δεν διερευνήθηκε αν η εκπαίδευση δεν πλάθει δημοκρατικούς και επαγγελματίες αστυνομικούς αλλά απλώς ανακυκλώνει την μπλε κουλτούρα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ελαφρότητας ή και της ένοχης τακτικής με την οποία αντιμετωπίζει η ηγεσία τις καταγγελίες αποτελεί η περίπτωση της καθηγήτριας των αστυνομικών σχολών παρακαλώ, Αν. Τσουκαλά. Η υπόθεση είναι γνωστή διότι αναδείχθηκε από το περιοδικό Unfollow με τρόπο που δεν ανέμενε κανείς. Παραθέτουμε το ρεπορτάζ του περιοδικού:
Το τεύχος Ιουνίου κυκλοφορεί με τίτλο «Σχολή Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ: Φυσικά είμαστε φασίστες. Υπάρχει κανένα πρόβλημα;», με συνέντευξη της καθηγήτριας εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Paris ΧΙ και πρώην συμβούλου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη επί υπουργίας Χρήστου Παπουτσή, Αναστασίας Τσουκαλά. Η συνέντευξη της Α. Τσουκαλά δόθηκε αφού ολοκληρώθηκε η κατάθεσή της (Μάιος 2014), που πραγματοποιήθηκε έναν χρόνο μετά την καταγγελία της στην τότε ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ σχετικά με την εμπειρία της τον Μάρτιο 2013, όταν είχε παραδώσει σεμινάρια στη Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας με θέμα τον ρατσισμό και την ξενοφοβία. Η κατάθεση της κας Τσουκαλά έγινε, σύμφωνα με πληροφορίες μας, στο πλαίσιο Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ), και πάντως ήταν γραπτή.
Στις 2 Ιουλίου 2014, η αξιωματική αντιπολίτευση, δια τριών βουλευτών της (Δημήτρη Β. Τσουκαλά, Χαράς Καφαντάρη, Μαρίας Διακάκη), προέβη σε ερώτηση σχετικά με το θέμα προς τον υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη. Έναν μήνα αργότερα, στις 2 Αυγούστου 2014, το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, με την υπ’ αριθ. 7017/4/17712/02-08-2014 απάντηση του υπουργού κ. Βασίλη Κικίλια, υποστήριξε ότι η διενεργηθείσα Προκαταρκτική Διοικητική Εξέταση (ΠΔΕ) –και όχι, συνεπώς, Ένορκη Διοικητική Εξέταση– έχει περαιωθεί, ότι βρισκόταν στο στάδιο της αξιολόγησης του αποδεικτικού υλικού, μετά το πέρας της οποίας επρόκειτο να ληφθεί η σχετική απόφαση.
Σχεδόν δύο μήνες μετά την απάντηση του Υπουργείου, απευθυνθήκαμε με γραπτό αίτημα στην Ελληνική Αστυνομία, ζητώντας να πληροφορηθούμε τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Πέραν αυτού, ζητήσαμε διευκρινίσεις ως προς τον λόγο για τον οποίο κρίθηκε ότι οι καταγγελίες δεν αποτελούσαν επαρκείς ενδείξεις για τη διενέργεια ΕΔΕ και προτιμήθηκε η διενέργεια της, διοικητικά κατώτερης ισχύος, ΠΔΕ, το ποιος έδωσε τη σχετική εντολή, και το γιατί η κ. Τσουκαλά κατέθεσε γραπτώς εφόσον η ΠΔΕ διενεργείται προφορικά.
Η απάντηση που λάβαμε δύο μήνες αργότερα, είναι η ακόλουθη:
Σε απάντηση του από 23-9-2014 ηλεκτρονικού σας μηνύματός, σχετικά με πειθαρχική διερεύνηση περιστατικού (Μάρτιος 2013) στη Σχολή Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Τον Απρίλιο του 2013, με διαταγή της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, διατάχθηκε η διενέργεια Προκαταρκτικής Διοικητικής Εξέτασης (Π.Δ.Ε.), για το επίμαχο περιστατικό. Η Π.Δ.Ε. δεν μετατράπηκε σε Ένορκη Διοικητική Εξέταση (Ε.Δ.Ε), καθόσον από τα στοιχεία που συλλέχθηκαν δεν προέκυπταν στοιχεία ικανά και τέτοιας βαρύτητας, από τα οποία να διαφαίνεται η διάπραξη παραπτώματος που επισύρει την επιβολή ανώτερης πειθαρχικής ποινής. Στο πλαίσιο της Π.Δ.Ε., εξετάστηκε ενόρκως καθηγήτρια εγκληματολογίας,  κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 24 παρ. 3 του Π.Δ. 120/2008. Η Π.Δ.Ε. περαιώθηκε και υποβλήθηκε για εκδίκαση στον Διοικητή της Σχολής Αξιωματικών, ο οποίος, με απόφασή του, έθεσε την υπόθεση στο αρχείο από πειθαρχικής πλευράς, καθόσον δεν διαπιστώθηκε ευθύνη κανενός Δόκιμου Υπαστυνόμου ή άλλου αστυνομικού.
Εκτός από τα προαναφερθέντα, επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης, τόσο κατά το ημερήσιο πρόγραμμα όσο και κατά τις απογευματινές διαλέξεις, όπου διδάσκουν διακεκριμένοι πανεπιστημιακοί καθηγητές ουδέποτε έχει διαπιστωθεί ή αναφερθεί από τους Αξιωματικούς, στη Σχολή Αξιωματικών, επίμεμπτη συμπεριφορά Δοκίμων Υπαστυνόμων. Τέλος, από το αρχείο της ίδιας Σχολής, προκύπτει ότι ουδέποτε στο παρελθόν υπήρξε σε βάρος Δοκίμων Υπαστυνόμων παρόμοια καταγγελία».
Στο συνέδριο της ΠΟΑΣΥ τα θέματα της διαφθοράς και της δημοκρατικής εκπαίδευσης δεν πέρασαν απαρατήρητα. Σχετική πρόταση παρουσίασε ο εγκληματολόγος Γιάννης Πανούσης. Στο ψήφισμα του συνεδρίου μιλούν καθαρά  «για Υπηρεσίες και υπαλλήλους χωρίς γραφειοκρατικές δουλείες, διαπλεκόμενες σχέσεις και άλλες αμαρτίες. Λέμε ναι στον εκσυγχρονισμό των λειτουργιών του κράτους και στην ενίσχυση των ελεγκτικών του οργάνων. Όχι στην ασυλία της διαφθοράς και της παρανομίας όσο υψηλά κι αν εντοπίζονται».
Στο κομμάτι της εκπαίδευσης σημειώνουν επίσης:
Αναβάθμιση της εκπαίδευσης των Δοκίμων των Σχολών της ΕΛ.ΑΣ., ώστε να παρέχεται ουσιαστική εκπαίδευση, με κύριο προσανατολισμό την πλήρη επαγγελματική κατάρτισή τους και όχι να χρησιμοποιούνται για εκτέλεση πραγματικής υπηρεσίας, με μισθό κατά πολύ μικρότερο ακόμα και από αυτού του ανειδίκευτου εργάτη. Αναπροσαρμογή του περιεχομένου της εκπαίδευσης στις σύγχρονες αστυνομικές ανάγκες και διαφανές σύστημα αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως π.χ. άρση της στέρησης του δικαιώματος αναβαθμολόγησης των γραπτών. Εισαγωγή μαθήματος στοιχείων συνδικαλιστικής ιστορίας, οργάνωσης και λειτουργίας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.